Jargon

“De 2e uplink is aangesloten. Maar een probleem in de corerouter veroorzaakte dat ons VMware cluster, die in high available is uitgevoerd, in repair modus kwam. Er zat parity informatie op wat ervoor zorgde dat de array zich in een soort safemodus schakelde.”

Dit is een echte email van een IT leverancier aan klanten die geen verstand hebben van IT! Ze zullen zich heus wel bewust zijn dat je in de taal van je klant moet schrijven. Maar ze blijken er niet toe in staat te zijn. 

Ik hield vroeger al van geheimtaal. Met citroensap op papier schrijven en het later verhitten om het leesbaar te maken. Met je vriendjes een soort brabbeltaal ontwikkelen die wij alleen begrepen. Later toen ik in de gezondheidszorg zat en werkte met mensen met een verstandelijke beperking gebruikten we voor deelnemers taal die wij begrepen maar niemand anders. Toen ik programmeur werd werd geheimtaal naar een heel nieuw niveau getild. Of moet ik zeggen daalde af naar een bedenkelijk niveau.

Immers onbegrijpelijke taal is leuk voor wie het spreekt. En het versnelt communicatie. Maar niet leuk als je je ideeën moet communiceren met mensen die er belang bij hebben.

Ik schreef begin jaren negentig met o.a. mijn toenmalige baas en vriend Jan Hendrik Ockels en een paar andere collega’s een boek over Kantoorautomatisering. We wilden het functioneel en begrijpelijk houden. Gericht op het nut en gemak van kantoorautomatisering. Maar de leergang waar het voor geschreven werd vond dat secretaresses moesten weten hoe de indeling van een floppy disk in elkaar zat. Zucht. Dat is eenvoudig te doen voor mensen die ingevoerd zijn in die taal en voor wie het van belang is. Een secretaresse bevindt zich aan het andere uiterste van dat spectrum. Dus we zochten naar begrijpelijke taal om het toch duidelijk te maken.

Als ik in Las Vegas lesgeef aan beginnende magiërs moet ik ook voorzichtig zijn met vaktaal. Het vertraagt ontwikkeling als je praat in jargon die studenten zich nog eigen moeten maken.

Nick Fewings Unsplash

Tip om te ‘hertalen’

Het werkelijk inleven in de doelgroep, hun manier van denken, hun voorkeursgedrag en stijl van communiceren kost veel training. Maar als het lukt dan pluk je er veel en zoete vruchten van.

De eerste stap die je neemt is opschrijven welke inhoudelijke punten je wilt communiceren.

Dan stel je je in je verbeelding de gasten op je bijeenkomst voor. Je kent er waarschijnlijk een aantal persoonlijk, zeker als het mensen uit je eigen organisatie zijn. Ga in gedachten mee in hun werkdag. Wat doen ze zoal? Met welke dilemma’s worstelen ze? Welke belemmeringen komen ze tegen? Waar worden ze enthousiast van (vakinhoud, processen, hun klanten, collega’s, bepaalde taken, etc.)? Maak een lijstje van de meest voorkomende woorden in hun vaktaal.

Terwijl je hiermee bezig bent bedenk je welke vakspecifieke metaforen passen bij de inhoudelijke punten die je wilt maken. Welke beeldspraak spreekt accountants, zorgmedewerkers, docenten, CEO’s, chauffeurs, bouwvakkers, academici, 15-jarigen tot de verbeelding? Omdat ik voor alle soorten publiek werk moet ik mijn keynotes/shows hertalen.

Daar heb ik veel lol in omdat het allemaal geheimtalen zijn. En als je hun geheimtaal beheerst kun je diep doordringen en is de kans op contact en vernieuwing groot.

George Parker

+31 6 5110 8415