Disney: commercieel kolonialisme?

Op dit overzicht zie je welke bedrijven allemaal bij het Disney imperium horen. Ik krijg de associatie met wat ik in mijn hoofd commercieel kolonialisme ben gaan noemen. Er is niets mis met het verlangen te groeien. Maar soms lijkt het gedreven door eenzijdige focus op volume- of monetaire groei. De vraag is dan: wanneer is het genoeg?

Companies Disney Owns. Klik voor meer informatie

Lineaire groei

We hebben het lineaire groei paradigma vaak stuk zien lopen of ongelukken zien veroorzaken. Wall Mart, die genoemd wordt in het boek ‘Good to Great’ van Jim Collins drukt door dat gedrag de ‘mom and pop’ shops uit de markt. Het blijkt dat een van de criteria om ‘great’ te zijn de financiële groei is in dat boek. Maar als je kijkt naar hoe die expansiedrift hier en daar diep ingrijpt op de sociale structuur van leefgemeenschappen, moet je misschien een asterisk zetten bij ‘great’. 

Wat drijft je en ben je daar trouw aan?

De vraag wat drijft je staat al vele decennia centraal bij organisaties. Waarom doe je wat je doet? Hoe zorg je dat je je producten/diensten, (besluitvormings)processen, organisatiestructuur, en omgang met elkaar in lijn houdt daarmee? Het zijn complexe management vragen die vragen om regelmatige introspectie en verantwoording naar jezelf.

Niemand ontkomt aan het maken van fouten op dat gebied. We worden allemaal regelmatig gegrepen door de waan van de dag. En staan soms op met het gevoel: waarom deed ik dit ook alweer?

Gedreven door kunst

Toen ik de poster zag van de Disney bedrijven, dacht ik terug aan een wat Walt Disney dreef en vroeg me af waarom ze voor een ongebreidelde groei hebben gekozen. Want Walt werd gedreven door kunst en originaliteit. Hij verscheen steevast op het doek van de Cineac in Rotterdam toen ik daar in de jaren zestig bijvoorbeeld ‘Bambi’ zag. Hij zat achter zijn bureau en leidde de film in. De inhoud ging toen aan mij voorbij maar ik zal ongetwijfeld gevoeld hebben wat hij bedoelde.

Later vond ik die filmpjes op de extra’s van DVD’s terug. Ik herontdekte zijn liefde voor kunst en hoe hij bijvoorbeeld ooit een project met Salvador Dali startte dat om allerlei redenen nooit is afgemaakt. En ook een filmpje dat hij alleen maar maakte omdat hij zijn liefde voor originaliteit en kunst wilde duidelijk maken.

4 Artists Paint 1 Tree

In dat filmpje (“4 Artists Paint 1 Tree”, 20 min, klik hier) leest hij eerst voor uit het boek ‘Art Spirit’ van Robert Henri. Een goed en stimulerend boek over wat de kunstenaar drijft en dat de illustrator en performer in me altijd weer inspireert.

Hij praat over imitatie en creatie. Vervolgens vraagt hij vier kunstenaars dezelfde boom tekenen/schilderen: Marc Davis, Eyvind Earle, Josh Meador, Walt Peregoy. Deze kunstenaars waren bij hem in dienst als ‘background artists’. Ze waren geen cartoonisten maar maakten vrij werk dat ze tentoonstelden. En kregen veel ruimte om het artistiek gehalte van zijn films omhoog te brengen.

Kijk het filmpje een keer in plaats van een aflevering van je favoriete tv-sitcom of iets anders. En je eigen creativiteit zal geïnspireerd worden. Wie weet helpt het je om de manier waarop je je werk doet te besprenkelen met nog meer van je eigen originaliteit.