Agile is niet zo agile meer als je protocollen hebt hoe je agile moet doen
In een blog van een jaar geleden beschreef ik hoe we met een team mensen razendsnel van niets naar een complete, professionele theatershow voor kinderen werkten: De Jokkebrokker. De kern van dat blog was dat, als we gevoel en beeld bij het gewenste resultaat hebben, we van nature agile werken. En dat agile werken, en alle andere iteratieve, adaptieve methoden uit de decennia ervoor, natuurlijk niet zo soepel meer zijn als er protocollen worden opgelegd over hoe je agile moet zijn.
Ik experimenteerde en observeerde tientallen jaren met creatieve processen en maakte kunst, innoveerde producten en diensten, transformeerde processen en vond mezelf vele malen opnieuw uit. Want ik wilde DE formule voor succesvol resultaten bereiken ontdekken in al die maakprocessen.
Spoilers: doe is er niet.
De IDEAL Cyclus©: interactief, iteratief en creatief samenwerken naar resultaten
En dat wist ik ook wel in mijn achterhoofd. Dus zocht ik door naar andere universele kenmerken. En kwam tot de conclusie dat er vijf elementen zijn die in elk creatief maakproces voorkomen. Of het nu om het maken van een ontbijt gaat, het realiseren van een multinational of het ontwikkelen van jezelf. Ik vatte ze samen in mijn IDEAL Cyclus©:
Intentie en Effect (gerealiseerde intenties) zijn het begin en het einde van het maakproces.
Design: Fantaseer out-of-the-box over manieren om de effecten te realisren
Essentie: Vereenvoudig je grootse visie tot de simpelste versie zonder verlies van essentie
Actie: Voer een SurvivalVersie uit met de middelen, kennis en vaardigheden die je nu hebt; improviseer, experimenteer, speel.
Leren: Wat werkte? Wat niet? Los creatief problemen op en voer een betere versie uit. Van jezelf, van het product, de dienst of het proces.
Een effectief online middel: het Miro board
Als Creatief Producent werk ik, op de achtergrond, met IDEAL om mijn klanten te adviseren, te inspireren met LectureShows© en ze te helpen visualiseren (ik maak illustraties, animaties en filmpjes en laat ze zelf tekenen) en voorwaarts te falen via experimenten en prototypes van zichzelf, hun producten en
Dat doe ik niet alleen live maar de afgelopen tien jaar ook online. In deze tijd zijn er veel meer klanten die hun huiver daarvoor verloren hebben gelukkig. Want online betekent dat je niet direct een dagdeel of meer kwijt bent. Maar veel frequenter in korte klappen kunt samenwerken.
Ik gebruik daarbij al een hele tijd miro.com. Dat is een oneindig whiteboard/prikbord. Ik heb er vele uitgeprobeerd zoals Doceri, Educreations , Show Me, SyncSpace, Groupboard en meer. Maar Miro heeft een korte leercurve en een meer dan uitstekende functionaliteit. Een paar voorbeelden.
Vele functies
- Met een account (ca. €20/maand) kunt je anderen toegang geven en real time met ze werken aan hetzelfde bord.
- Je kunt tijdens zo’n sessie binnen Miro videochatten.
- Er zijn vele standaardelementen: post-its, tekenen, teksten, lijnen (met daarbinnen teksten) en pijlen, commentaren,
- Het heeft een presentatie-modus waardoor je niet per ongeluk elementen edit
- Er zit een stem-module in om polls te houden door de beste post-its en elementen aan te klikken
- Je kunt exporteren naar PDF en dat organiseren door frames om pagina’s te trekken
- Je kunt van alles importeren zoals pdf’s, foto’s maar ook iframe codes voor een ingebed filmpje (Vimeo, YouTube).
- Je kunt makkelijk templates maken.
- Er zijn koppelingen met externe partijen/apps bijvoorbeeld Unsplash om direct visuals in te lezen, een wireframe library, een post-it capture om geschreven post-its te integreren, emoji bibliotheek, etc.
- Je kunt elementen aan elkaar koppelen door pijlen en lijnen.
- Je kunt sterk in- en uitzoomen zodat je ook overzicht houdt over complexe processen.
- Er is een web, tablet en smartphone app die uiteraard gesynchroniseerd worden.
Uiteraard heb ik verschillende IDEAL templates ontwikkeld met korte, heldere handeleiding en eenvoudige kleurcodering om snel samen een presentatie, programma, event, productontwikkeling en meer op te bouwen Ik werkte bijvoorbeeld met een klein maar fantastisch team van Hogeschool Rotterdam Global Marketing en Sales aan de productie van hun online onboarding event. Ik maakte filmpjes, animaties, ontwierp games, deed de presentatie, interviews, acts, organiseerde de breakouts, polls/quizzes. Allemaal laten groeien en visueel gemaakt in Miro.
Een andere klant wilt brainstormen over hun missie en nieuwe producten. We werkten een paar weken continue met het MT aangevuld met professionals langs IDEAL naar een heldere visie en deden experimenten. Weer een andere klant wilde een open dialoog met hun relaties. En dan moet je geen gelikt en geregeld platform hebben. Maar mensen met elkaar in contact brengen om ze samen te laten werken. In aparte breakout rooms werkten we tegelijk aan 1 board en zagen het groeien. Om in de plenaire sessie te stemmen op de beste ideeën. Dat werkt sneller dan in de live situatie!
Je kunt een gratis account aanmaken en het uitproberen op miro.com. Als je een keer wilt brainstormen over het gebruik voor jouw team of organisatie, bel of mail me dan demonstreer ik hoe het werkt (06 5110 8415, george@georgeparker.nl) of stuur een bericht via LinkedIn.
George Parker
+31 6 5110 8415