Structureel?

Elk beroep kent beunhazen, amateurs en professionals. Een beunhaas kan het allemaal niet schelen, een amateur doet het alleen als hij er zin in heeft en een professional doet het altijd en overal. Zo uiten in dit verband creatieve beunhazen zich slechts in klachten en gezeur over wat er niet deugt en anders gedaan had moeten worden.

Creatieve amateurs zetten hun klachten eerst om in wensen, ideeën en suggesties.

Creatieve professionals zwijgen en ondernemen de juiste actie op basis van hun wensen.

We zijn vaak beter in staat om te herkennen wat we niet willen dan om duidelijk te maken wat we wel willen. Dat heeft tot gevolg dat we het daar vaker over hebben. En dat heeft weer tot gevolg dat er meer aandacht gaat naar wat we niet willen waardoor ons meer dingen zullen opvallen die we niet willen dan dingen die ons in contact brengen met wat we wel willen. Soms valt het ons niet eens op dat we vaker klagen dan wensen.

Veel klachten zijn niet structureel maar verdwijnen als je eens lekker je hart hebt gelucht bij iemand met een luisterend oor. Er is niets mis met af en toe lekker zeiken over futiliteiten.

Maar sommige klachten komen keer op keer terug. Voor dit type klachten kun je de volgende stappen nemen.

Van klacht naar wens naar doel naar effect

Een goeie manier om je klacht scherp te krijgen is hem vreselijk op te blazen. Maak het zo groot tot het Trumpiaanse proporties heeft aangenomen en je er zelf om moet lachen. Maar het helpt ook al om de klacht aan iemand anders te vertellen of op te schrijven wat je dwars zit. Hoe je het ook doet, klaag ongegeneerd.

Achter elke klacht zit een verborgen wens. Achterhaal die door je de situatie voor te stellen waarin de klacht uit de weg is geruimd. Stel je voor dat alles is opgelost en zie dat voor je als een ‘herinnering van je toekomst’. Je ziet het voor je alsof het al gebeurd is.

Van een eenvoudige klacht zoals ‘het tocht hier’ is op een eenvoudige manier een wens te maken: we stellen ons de situatie voor zonder toch en ondernemen vervolgens actie. Dat kan variëren van het dichttimmeren van een kier tot het verplaatsen van jezelf naar een andere plek in de ruimte.

Een meer complexe klacht als ‘ik word zo moe van mijn werk’ vraagt vaak meer denkwerk. In dat geval geloof je door je vermoeidheid misschien niet eens meer dat het opgelost kan worden. Des te meer reden om veel aandacht aan je wensbeelden te besteden. Begin met ‘wat als…’-vragen. Bijvoorbeeld: wat als ik voor 80% of voor halve dagen zou werken? Of wat als ik andere collega’s had? Wat als mijn baas zich anders gedroeg? Wat als de arbeidsomstandigheden anders waren?

De volgende stap is om van de wens een doel te maken. Zet je intentie erachter anders blijft het bij een nieuwjaarsvoornemen. Een intentie is een besluit dat in je onderbuik genomen wordt en niet in je hoofd.

Verzin vervolgens de kleinste acties om je doel te realiseren. Wat zou je allemaal kunnen doen om een stapje dichter in de buurt te komen van de gewenste ‘herinnering van je toekomst’?

Onderneem net zolang verschillende acties tot je een manier gevonden, of gecreëerd, hebt die het gewenste effect produceert.

Stel dat je tijdens een vergadering bijvoorbeeld denkt dat het te langzaam gaat. Een beunhaas uit die klacht. Een amateur suggereert dat het misschien sneller kan. Een professional doet die dingen in zijn of haar hoofd en verzint acties om de vergadering te versnellen. Bijvoorbeeld door op een flipover het gesprek te visualiseren om zo sneller begrip voor elkaar te krijgen. Of samen te vatten en een vervolgvraag te stellen. Die acties zijn het enige wat je ziet. Tot de effecten bereikt zijn.

Coaching

Je kunt deze stappen uiteraard ook met anderen nemen. Als een vriend of collega je om hulp vraagt begin je met open vragen naar wat iemand dwars zit. Laat de ander vertellen en luister. Gids deze persoon naar de wens achter haar of zijn klacht, help hem/haar er een doel van te maken door te vragen naar de gewenste effecten. En brainstorm samen over de acties die deze persoon zou kunnen ondernemen.

George Parker

+31 6 5110 8415