Het Grote Boek van de Creativiteit exit

Ineens was er de druppel die de emmer deed overlopen. Een vriend van me belde en zei: “Ik koop alle tweedhands Grote Boeken van de Creativiteit op en geef ze weg. Waarom heb je het van de markt gehaald? Breng het terug.” Het was Martijn Aslander en hij had het al vaker tegen me gezegd. Na de laatste keer, een paar maanden daarvoor, had ik iets minder dan normaal, tegengesputterd. Hij had de eigenwijze hersenkwab in me die vond dat de vorm niet goed meer was en dat ik het moest heruitvinden, aan het wankelen gebracht. Ik had zelfs op mijn computer een mini-postit geplakt naast een van mijn Batmans om mezelf eraan te herinneren dat ik iets anders dan normaal gevoeld had.

Er was een reden dat ik het van de markt had gehaald na een aantal succesvolle jaren. Ik vond dat het boek verouderd was. Martijn maakte duidelijk dat, omdat ík het verouderd vond, dat nog niet betekent dat het voor anderen irrelevant is.

Ouch…Ik had het wel gevoeld. Maar zat zo diep in mijn eigen inhoud dat ik het projecteerde op de rest van de wereld op een verontrustende Trumpiaanse manier.

Een volwassen kernfilosofie

Het gedrag en mijn denkwijze waren niet goed. Maar wel verklaarbaar. Ik had ruim vijftig jaar niets anders gedaan dan als een bezetene onderzocht en ervaren hoe persoonlijke transformatie werkt en of je de werkelijkheid kunt ombuigen. De filosofie die ik in mijn TheCreationGame® heb vastgelegd was intussen volwassen geworden.

Mijn broeder van een andere moeder, Larry Hass uit Memphis, Tennessee, is een PhD filosoof. Hij had vele versies meegemaakt en in 2015 had hij gezegd in antwoord mijn zoveelste herformulering van de kern van mijn filosofie: “Je hebt nu een sterke  kernfilosofie staan. Met een metafysica, epistemologie, esthetica en krachtige ethica, En dat zijn vier essentiële gebieden voor een volwassen filosofie. Vanuit mijn perspectief ben je verwant met Merleau-Ponty, Heidegger, Deleuze, Whitehead en John Dewey. De ingebouwde en praktische creatieve uitgang maakt het de moeite waard om je kernfilosofie en de toepassing ervan publiceren.”

Ik kon de betekenis van zijn vaktaal niet helemaal bevatten. Maar ik wist natuurlijk wel waar ik al die decennia geobsedeerd mee bezig was geweest. Mezelf blootstellen aan soms radicale veranderingen in een poging mezelf en de werkelijkheid om te buigen. Duizenden keren mezelf en mijn ideeën onderuit halen en opnieuw formuleren om ze kloppend te krijgen hadden geleid tot een kernbenadering die ik in drie woorden kan samenvatten: Realiteit volgt focus. Daar zit een grote ijsberg aan ideeën en technieken achter om het toe te passen en zijn woorden voelden als een opdracht om het vast te leggen.

Dus ging ik aan de slag en schreef zestig versies waarvan een stuk of vijftien van scratch af aan in zeer uiteenlopende vormen: een werkboek, een academische versie, een management versie, een verhalende versie, een fotoboek (die dan wel gepubliceerd is overigens: ‘Verbeelding-Realiteit-Mysterie‘ met mijn vrouw Marja Lingsma, die magisch realistische fotokunst maakt.) en nog vele meer Tot ik tot de conclusie kwam dat ik het niet kón publiceren. Ten eerste is het boek het verkeerde medium volgens mijn eigen filosofie. De lijfelijke ervaring is wezenlijk voor transformatie en dat lukt niet goed met een boek. Ten tweede omdat een wezenlijk onderdeel van transformatie het vinden van je eigen antwoorden is. Een boek kan de schijn wekken dat ik weet wat goed voor de lezer is.

Dat innerlijke conflict leidde tot het besluit te stoppen en lekker de boer op te gaan om met mensen in de praktijk aan de slag te gaan, ze te inspireren met LectureShows© en ze door hun transformaties heen te begeleiden.

En toch knaagde het.

Het Handboek Persoonlijke Transformatie

Het telefoontje van Martijn maakte de omdraaiing die ik moest maken compleet. Ik was mijn leven lang met heruitvinding bezig geweest en mijn nieuwste tattoo had dat ook weergegeven: een boom met aan de wortel dezelfde bron van energie en in de kroon oneindig veel uitingsvormen van die energie zoals je ziet op de blogfoto. Dat is mijn comfort zone. Iets herhalen ligt buiten mijn comfort zone. Het is het omgekeerde van wat ik in de markt meestal tegenkom. De uitdaging was nu om Het Grote Boek van de Creativiteit opnieuw uit te geven in min of meer dezelfde vorm. Het zweet brak me uit.

Maar ik voelde dat Martijn gelijk had. En heb de afgelopen anderhalve maand overgegeven. Het nieuwe boek is onderweg en zal als titel krijgen: “Het Handboek Persoonlijke Transformatie”.


Ik heb zojuist Deel 1 van het boek (De Principes: Realiteit volgt Focus) afgemaakt. Deel 2 is de toepassing ervan en heeft, net als Het Grote Boek van de Creativiteit een werkboek-vorm. Ik heb hiervoor boeken geïllustreerd en heb besloten ook dit boek zelf te illustreren. Je ziet een paar voorbeelden in deze blog. Potloodschetsen met dik potlood eroverheen.

Ik heb veel tijd besteed aan ruim tien vrijwilligersprojecten ter ondersteuning van anderen, maar nu is het vol gas op het afmaken van dit boek deze zomer. Tegelijk werk ik aan een internationale versie van een online training op basis van het boek met een hoge productie- en belevingswaarde!

George Parker
+31 6 5110 8415